Chiptuning 2.0 TFSI

 

Dwulitrowy, doładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa(czyli po prostu 2.0TFSI) w koncernie VAG stał się godnym następcą bardzo popularnej jednostki 1.8T. Co zrobić, gdy osiągi nowoczesnego silnika przestaną nam już wystarczać? To samo co z jego poprzednikiem - "zchipować!"


Najpopularniejsza wersja tego silnika legitymuje się mocą 200 koni mechanicznych, acz z pomiarów na hamowni wynika, że zazwyczaj jest ich więcej. Jest to też wersja najczęściej poddawana modyfikacjom, wiec na jej przykładzie najlepiej przedstawić na czym cała operacja polega.
Jak w przypadku chiptuningu każdego innego auta zaczynamy od pomiarów na hamowni i diagnostyki auta, żeby mieć pewność, że mamy do czynienia ze zdrowym okazem, lub ewentualnie usunąć drobne usterki. Gdy wiemy już na czym stoimy i znamy zarówno wartości maksymalne mocy i momentu obrotowego, jak i ich przebiegi, możemy przystąpić do modyfikacji.

 


Jak w większości nowoczesnych samochodów, komunikacja z komputerem sterującym pracą silnika odbywa się za pośrednictwem gniazda diagnostycznego i nie ma potrzeby wyjmowania ecu z auta i lutowania kości, jak miało to miejsce w starszych autach.
Po trwającym kilka minut zgraniu seryjnego oprogramowania, modyfikujemy je w odpowiedni sposób, aby uzyskać płynne i dające radośc z jazdy przyrosty mocy. Następnie zostaje juz tylko wgranie zmodyfikowanego oprogramowania do sterownika i pomiar po modyfikacji.


Po pomiarze wprowadzamy ewentualne korekty do programowania i "szlifujemy" go, aż będziemy zadowoleni z otrzymanych parametrów.
Silniki TFSI są wyjątkowo podatne na modyfikacje i niewielkie korekty seryjnego oprogramowania pozwalają osiagać znaczną poprawę harakterystyki spracy silnika. Dzięki temu możemy się cieszyć znaczną poprawą osiągów, a przedewszystkim elastycznosci samochodu po modyfikacji, nie odczuwając negatywnego wpływu na żywotność jednostki napedowej.

O chiptuningu silnika 2.0TFSI możecie przeczytać w aktualnym, wrześniowym numerze miesiecznika GT - Street & Style. Redakcji dziękujemy za użyczenie fotek.